Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Fordi vi er en integreret institution, så foregår skiftet fra vuggestue til børnehave ret flydende. I månederne op til, at jeres barn skal starte i børnehaven, begynder vi at tage på besøg på den nye stue, så barnet kan lære de nye rammer og voksne at kende. På den måde føles det trygt for barnet, når det har første rigtige dag på sin nye stue.

Det er vigtigt, at der ikke går viden tabt, når jeres barn skifter fra vuggestuen til børnehaven, og derfor inviterer vi jer til en samtale sammen med en pædagog fra både vuggestuen og børnehaven, hvor vi taler om jeres barn, hvordan det trives, og hvad det har brug for i hverdagen.

Overgang fra børnehave til skole

I Børnehuset Hørgården starter alle 5-årige i en førskolegruppe, som vi har valgt at kalde “Skolevenner”. Gruppen starter op i begyndelsen af efteråret og kører frem til april, hvor mange børn allerede starter i skolens fritidsordning (KKFO).

Skolevennerne går også på tur i lokalområdet og ser de skoler, som børnene skal gå på. På den måde bliver skiftet til skole tryggere for børnene, fordi de kender omgivelserne, og alle børn får mulighed for at vise sine kammerater, hvilken skole de skal starte på.

I løbet af efteråret holder vi skolesamtaler med jer forældre og jeres barns primære pædagog. Til samtalen udarbejder vi fælles en plan over barnets sidste tid i børnehaven, så både I forældre og vi som personale kan støtte jeres barn i at udvikle de sidste kompetencer inden skolestart.