Hvem er vi?

Velkommen i Børnehuset Hørgården

Vi er en lille integreret institution med både vuggestue og børnehave, som ligger i Hørgården på Amager. Vi har stort fokus på natur og udeliv og elsker at tage børnene med ud for at udforske naturen og være udenfor i al slags vejr.

Vi er Hørgårdens eneste integrerede institution, hvor børnene ikke skal skifte institution, når de skal overgå fra vuggestue til børnehave.

Vi har to vuggestuegrupper og tre børnehavegrupper, som bor i hvert sit hyggelige hus, der er bundet sammen af vores fælles legeplads. Legepladsen er med til at skabe sammenhæng mellem vuggestue og børnehave. De store børn kommer tit over til vuggestuens område for at besøge små søskende, og de små benytter enhver lejlighed til at komme over og udforske børnehavens del af legepladsen.

Vi har en stor og grøn legeplads med rigtig gode muligheder for både vilde og mere rolige lege. Her kan børnene slå sig løs og mærke deres krop - vi synes det er vigtigt, at børnene får lov at sanse og mærke naturen med hænderne og fødderne. Vores legeplads er opdelt, så der er en separat afdeling til de mindre børn. Her oplever vi også, at de større børn trækker over for at få ro på, og på den måde mødes børnene og leger på tværs af alder.

I Børnehuset Hørgården har vi en særligt god normering i børnehaven, hvor vi har valgt kun at have 16 børn på hver stue til tre voksne. Det giver en anden ro og større mulighed for at være nærværende over for børnene og fordybe os i en leg eller aktivitet med en mindre gruppe børn.

Natur og udeliv i fokus

I Børnehuset Hørgården er naturen en stor del af børnenes hverdag. Vi er ofte udenfor, både når solen skinner, men også når det regner - så tager vi gummistøvler på og hopper i vandpytter, og børnene elsker det.

Fordi vi et et hus i et plan, har vi nem adgang til legepladsen og mulighed for at bevæge os lidt mere frit mellem inde og ude. I sommerhalvåret har vi som regel en stue stående åben ud til legepladsen, så børnene let kan gå ud, når de har lyst. På legepladsen har vi også plantekasser, som børnene selv er med til at fylde med planter, som de vander og passer gennem året.

Vi har haft et forløb med Naturskolen på Amager, som har givet os masser af inspiration til, hvordan vi kan bruge naturen sammen med børnene. Vi tager for eksempel ud og finder haletudser, vi laver bålmad, og vi tager på opdagelse i naturen og tager det vi finder med tilbage og bruger naturens materialer i kreative projekter.

Børnene hos os kommer ofte på tur. I børnehaven har vi en turdag om ugen, og turene kan både være korte ture ud i nærmiljøet eller længere ture, hvor vi tager bussen og har madpakker med - for eksempel til Amager Fælled, Kløvermarken, Bøllemosen eller i Zoologisk Have eller teatret. I vuggestuen tager vi på kortere ture. Det kan både være til en af nærområdets legepladser eller bondegården i Remiseparken, men det kan også være rundt på nabovejene for at se på gravkøer.

Vores pædagogik

Vi voksne sikrer en tryg hverdag i vuggestuen og børnehaven, for det skaber de bedste rammer for børnenes udvikling og læring. Vi inddeler ofte børnene i mindre grupper. På den måde får de nemmere øje på hinanden, og vi voksne kan balancere mellem at guide børnene i legen og træde lidt tilbage og lade børnene udvikle legen selv.

Vi synes, at det er vigtigt at bruge hverdagens rutiner som en mulighed for, at børnene kan lære og udvikle sig. Derfor gør vi meget ud af at bruge hverdagssituationerne til at træne forskellige ting – det kan være selv at tage tøj af og på og hænge det på plads. Eller at rydde op efter os selv og hjælpe hinanden med det.

Vi mener, at ethvert barn har ret til at være medskaber i sit eget liv i forhold til sin alder og udvikling. Børn har krav på at møde voksne, der er nysgerrige og forstår at understøtte barnet i sin udvikling og trivsel. I samarbejde med jer forældre er det vores opgave at sørge for, at jeres barn udvikler sig til et dannet menneske og kan begå sig i børnefællesskabet med sin egen integritet og samtidig have forståelse for andre børn og deres holdninger.