Traditioner

Noget af det, der skaber en følelse af fællesskab i Børnehuset Hørgården, er vores traditioner. Traditionerne binder os sammen på tværs af huset, men de er også en god anledning til at få inviteret jer forældre til at få et indblik i børnenes hverdag hos os.

Fastelavn

Når fastelavn nærmer sig, begynder vi at klippe masker og katte ud, som vi pynter huset med, og børnehavebørnene laver deres eget fastelavnsris. Fastelavnsdag slår vi katten af tønden, og børnene kan komme i udklædning, hvis de har lyst. Om eftermiddagen spiser vi fastelavnsboller.

Påske

En anden højtid, som vi markerer, er påsken. Det gør vi med en påskefrokost, som vi forbereder os godt til - vi laver pynt til stuen, og vi pynter bordene fint op til frokosten.

Plantedag

I foråret har vi plantedag for børn og forældre. Alle medbringer en plante, som barnet hjælper med at plante på vores legeplads. Resten af året hjælper børnene med at vande og passe planterne, og det giver masser af stolthed hos dem.

Gallafest

Vi vil gerne sige ordentligt farvel til vores skolebørn, og derfor inviterer vi dem til en afslutningsfest i børnehaven med mad, musik og hygge, inden de stopper hos os for at starte i skole.

Sommerfest

Inden vi går på sommerferie, holder vi en sommerfest, hvor børnene kan vise huset og legepladsen frem for forældre og søskende. Festen foregår på vores legeplads, hvor vi har en buffet, som hver familie tager en ret med til. Vi sørger for underholdning til festen.

Halloween

I efteråret indfinder uhyggen sig. I tiden op til halloween læser vi uhyggelige historier, og vi pynter huset op med spøgelser, græskar og flagermus. På selve dagen bager vi uhyggelige kager og spiser græskarsuppe.

Jul

December er en måned fuld af traditioner – og det er den også hos os. Vi har juletræ og julepynt i hele huset, som vi selv har lavet. Vi synger, læser, bager og holder julefrokost. Vi inviterer også jer forældre og søskende til julefest og hygge med æbleskiver, saftevand og kaffe – og vi afslutter julefesten med, at de kommende skolebørn går luciaoptog.